Belangrijk Bericht Lezen AUB

Donderdag, 24 november 2016

Beste leden of lezers van dit bericht, we hebben van Waterschap AA en Maas het volgende bericht ontvangen en zouden graag zien dat hier gehoor aan wordt gegeven. Lees het bericht goed en Bel het nummer wat vermeld staat ,je zou hier een grote dienst mee bewijzen.

Beste sportvisser,

Jullie zullen ongetwijfeld inmiddels via het nieuws hebben gehoord verandert de situatie rondom vogelgriep op dit moment snel. In de buurt van Monnickendam zijn gisteren en in het weekend 1250 dode vogels gevonden, in een Rotterdams dierenpark is vogelgriep aangetroffen en in het Veluwemeer zijn vandaag ongeveer 1800 vogels geruimd.

Het betreft in alle gevallen ‘wilde’ vogels, en er is sprake van een vorm van vogelgriep die zich erg makkelijk verspreid (H5N8). In Nederland zijn nog geen gevallen bekend van commerciële vogelbedrijven waar een besmetting met deze variant van vogelgriep is aangetroffen, in Duitsland, Hongarije en Oostenrijk wel.

Om te voorkomen dat bedrijven door deze besmettelijke vorm van vogelgriep worden getroffen, zijn door de Minister in Nederland vergaande maatregelen afgekondigd. Deze regels gelden voor iedereen, en dus ook voor de sportvissers.
In aanvulling op de afspraken die vrijdag aan jullie zijn gestuurd geldt vanaf nu het volgende:
•Als je dode vogels vindt in het stroomgebied van waterschap Aa en Maas, dit direct melden bij Joost van der Pol (06 51926140) of Bart Engels (06 51588783). Niet zelf actie ondernemen, raak vogels niet aan, niet zelf ruimen, de NVWA wordt hiervoor ingeschakeld. Mogelijk moeten we in een later stadium (bij aantonen vogelgriep in ons gebied) wel zelf ruimen, daarvoor worden op dat moment passende beschermingsmiddelen ter beschikking gesteld.
•Vogelrijke gebieden zoveel mogelijk vermijden, verstoor geen vogels.
•Bezoek aan locaties waar vogels worden gehouden (beroep en hobby!) zijn verboden.
•Jacht op, of verstoring van watervogels door jacht is niet toegestaan. De wildbeheereenheden zijn hierover geïnformeerd.
We moeten nog specifieke informatie over vogelgriep ontvangen (o.a symptomen, herkenning en veiligheid), dat delen we later.
Mocht je vragen of opmerkingen hebben, dan neem hiervoor contact op.

Waterschap Aa en Maas
088 1788000